Missie en visie

Missie:
Elk kind ontwikkelt zich op CBS Koning Willem-Alexander optimaal binnen zijn of haar mogelijkheden, doordat er opbrengstgericht onderwijs en waardengericht onderwijs wordt gegeven.

Onze kernwaarden zijn:

Veiligheid
Wij zijn veilig voor jou en jij bent veilig voor de groep

Respect
Jij bent jij en ik ben ik. Wij mogen en kunnen van elkaar verschillen. Met elkaar horen we bij "het team" van cbs Koning Willem-Alexander en stimuleren we elkaar met opstekers!

Zelfstandigheid
Stapje voor stapje zal je in zelfstandigheid groeien. Je zult hier groeien in eigenaarschap. Jij bent verantwoordelijk voor wat je doet en maakt zelf keuzes. Op deze school geven we geen straf. We geven consequenties. We zijn helder in wat we verwachten. Maak je een andere keus dan kies je zelf voor een consequentie. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet.

Visie op lesgeven
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk niet te scheiden zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor de groep, voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Belangrijke pedagogische noties zijn: plezier, veiligheid, respect, zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, kritische zin, reflecterend vermogen en samenwerking.

Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang:
- De leerlingen betrekken bij het onderwijs
- Onderwijs op maat geven: differentiëren
- Gevarieerde werkvormen hanteren (variatie = motiverend)
- Een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen
- Kinderen zelfstandig (samen) laten werken en leren (coöperatief)
- Eigenaarschap en zelf verantwoordelijk zijn voor wat je doet, zegt en leert.  

Hoe is de organisatie in de klas?
Klassenmanagement, instructie, leren en begeleiding zijn gericht op leren met begrip en op zelfsturing (eigenaarschap), daaraan voorafgaand vindt de fase van begeleide inoefenen plaats. De leerlingen zitten in groepjes (2, 3 of 4 tallen). We noemen dit een coöperatieve setting. Overleg, elkaar helpen, samenwerken is hierin goed realiseerbaar. Leerlingen ontvangen diverse instructies b.v. groepsinstructie en daarnaast ook instructie in sub-groepjes of individueel. Het komt soms voor dat het voor een leerling beter is om apart te zitten of om af en toe aan te sluiten bij een groepje. Dit is afhankelijk van de onderwijs en begeleidingsbehoefte van de leerling. In onze nieuwe school krijgen we nieuw meubilair. Als men kijkt naar het meubilair dan is zichtbaar dat er gekozen is op basis van flexibiliteit. Settings kunnen eenvoudig worden gemaakt.

Visie op identiteit
We zijn een Christelijke school met een open karakter. Dit betekent dat elk kind welkom is op onze school. We geloven dat elk kind een kostbaar geschenk is van God. We vertellen kinderen verhalen uit de Bijbel en spiegelverhalen. Wat betekenen de verhalen vanuit de Bijbel voor ons nu? We zingen en bidden met elkaar en we delen elkaars leven. We vieren met elkaar de Christelijke feestdagen en in onze manier van leven willen we kinderen een op het Evangelie gebaseerde levenshouding laten zien. Kinderen nemen alles wat ze zien en leren, mee in hun leven en kunnen later zelf een keuze maken. We zullen als team niet zeggen: " Zo is het! " maar " Zo zien wij het!

Pedagogische visie
Pedagogiek vinden we even belangrijk als de didactiek in ons onderwijs.Wat de Nederlandse pedagoog Langeveld verwoordde past bij onze kijk op kinderen. Als opvoeder help je het kind totdat hij het zelf kan en dan laat je het kind los. Niet " pamperen ". Het kind kan zich daarom trots voelen op wat het zelf bereikt. Het kind voelt zich echt trots als het dit zonder de opvoeders heeft bereikt. Het is belangrijk dat kinderen leren incasseren en om leren omgaan met vreugde en teleurstellingen. Dit past bij wat Vygotsky verwoordt en bedoelt met " de zone van de naaste ontwikkeling ", leren ligt altijd binnen de mogelijkheden van kinderen en ze worden uitgedaagd, zodat ze het doel uiteindelijk kunnen behalen. We willen onze kinderen begeleiden om flinke kinderen te worden.